Lang geleden (1999) heb ik de 100 Cols tocht in Frankrijk gefietst. Een dikke 60.000 hoogtemeters, verdeeld over iets meer dan 100 cols en diverse ‘côte-tjes’. Op een goede dag stond de Cormet de Roselend op het programma, een relatief onbekende maar o zo mooie berg!
De top ligt net iets onder de 2000m en met name de afdaling aan de Oostzijde is ‘bovengemiddeld’ gevaarlijk. De echte wielerliefhebber herinnert zich vast Johan Bruyneel die in de Tour van 1996 in de afdaling van de Cormet de Roselend een bocht miste en in een ravijn viel (klik hier maar eens…).
“Op de dag dat ik omhoog zou gaan fietsen, was het hondenweer in het kwadraat”
Op de dag dat ik omhoog zou gaan fietsen, was het hondenweer in het kwadraat. Op de top werd regen, kou en natte sneeuw voorspeld. Daarbij reed ik op een extreem zwaar bepakte fiets (waar ik later die reis de oversteek naar Afrika mee zou maken) en was de Cormet de Roselend al weer col nummer 45 op mijn lijstje. Uit voorzorg had ik daarom al in het dal nieuwe remblokken op mijn achterrem gemonteerd. Maar goed ook…
De afdaling was er eentje om nooit te vergeten! Het weer was bar slecht en de weg steil, nat en modderig. Ik moest alles uit de kast halen om mijn in totaal plusminus 45(!) kilo wegende fiets (zie foto) veilig beneden te krijgen. ’s Avonds op de camping in Bourg-Saint-Maurice controleerde ik de eerder die dag gemonteerde (nieuwe!) remblokken. Er was écht niks meer van over en er zat niets anders op dan wéér nieuwe blokjes te monteren (na één afdaling van nog geen 20 kilometer!). Ik begrijp dus wel dat je tegenwoordig bij elk groot fietsevenement ergens in de voorbereiding een mail ontvangt waarin zoiets staat als: “laat je fiets controleren en monteer nieuwe remblokjes”. Toch kan het ook anders…
Mijn huidige Ritchey racefiets heb ik sinds 2013 in gebruik. Na onder andere drie deelnames aan Alpe d’HuZes (in totaal ben ik ‘m een keer of dertig op en af gefietst), twee deelnames aan Forza4Energy in Italië, duizenden kilometers en -tig beklimmingen (maar vooral afdalingen) van weet ik hoeveel andere cols, is m’n good old Ritchey nog steeds voorzien van dezelfde, oorspronkelijk gemonteerde remblokjes! Ook nu twijfel ik weer: vervangen of toch nog even laten zitten? Ik denk eigenlijk dat ze 4Days (een 4-daags evenement waar ik binnenkort aan deelneem) nog wel aankunnen…